Läger Sälen 2015

Den 5 augusti var det dags för AMC-läger igen, denna gång förlagt till det vackra Dalarna, närmare bestämt Sälen. Vi var många förväntansfulla som checkade in på Ski Lodge i Lindvallen, där vi bodde förträffligt. Det var som vanligt glada återseenden, och glädjande även nya medlemmar, denna gång också med inslag från Norge, varav några hade varit med tidigare.

Dagarna varvades med föreläsningar och egen tid.

En intressant föreläsare att höra var Lasse Gustavsson, mer känd som ”brandmannen”, han berättade om den svåra olyckan han som 24-åring var med om, då han brännskadades svårt. Han berättade om tiden på sjukhus och om den mödosamma vägen tillbaka till livet. En stor del i hans rehabilitering var ”kåren” och den anda som finns där, de gamla kollegerna fanns där som ett stort stöd, han arbetade t om som utryckningschaufför några år efter olyckan. Hans ledord i livet, mening, längtan, ha kul och vara fri, har hjälpt honom på den resa han har gjort.

Erik Fahlgren från Humana, höll en inspirerande föreläsning om LSS, Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, lagen bottnar i FN:s konvention om mänskliga rättigheter, från 60-talet. För att få komma i fråga om att få hjälp med stöd av LSS måste man omfattas av en viss ”personkrets”, på deras hemsida, www.humana.se kan man läsa mer om vad det innebär och vilket stöd man har rätt till. Det var intressant och informativt att ta del av vad Erik berättade.

Vi hade även besök av tre före detta elitidrottare, Simon Itkonen, bordetennis, Vicky Wedin, skytte, och David Lega, simning. Vicky och David hade många av oss träffat tidigare, alltid lika roligt och intressant att höra dem, inspirerande talare, som får oss alla att förstå att ”ingenting är omöjligt”. För många av oss var Simon Itkonen en ny bekantskap, han berättade på ett härligt sett om idrottens betydelse under hans liv. Alla tre har tagit medaljer i Paralympics, så vi kan vara stolta över att ha dem som medlemmar och inspirationsgivare i vår förening. Simon och Vicky har efter avslutad karriär ett fortsatt engagemang i handikappidrotten, Simon inom en bordtennisklubb i Örebro, och Vicky inom skytteförbundet. David har valt att ägna sig åt politiken, men har fortfarande ett stort hjärta kvar i handikappidrotten.

Det gavs också möjlighet att för de som önskade samtala med Eva Kimber, som har skrivit en avhandling om ”Arthrogryposis multiplex congenita”.
En kväll höll Tim Palm i underhållning, till skenet av discolampor spelade och sjöng han egenkomponerad musik, fantastiskt! Ytterligare ett bevis på att ”ingenting är omöjligt”

På lördagskvällen bjöds det på Popquiz med ”Stubbe” som även var med förra året, Stubbe kommer från Gislaved och åker runt i landet och håller föresläsningar om bla mobbning. Vi var många lag som kämpade om att vinna, men segern gick slutligen till lag ”syd”, och de fick stolta ta emot första pris i form av en vinylskiva formad till en skål.

Efter flera dagar fyllda med föreläsningar, bad, promenader, umgänge, utbyte av erfarenheter, samtal, skratt, pingis, pallfotboll, och mycket mer var det på söndagen dags att ta farväl för denna gång. Jag tror att alla redan ser fram emot nästa års läger!

Ett stor TACK till Amc-föreningens styrelse för deras arbete med lägret, och framför allt till Lisa Agevall och Lisette Olsson.

Ingrid Hindbeck