Familjeträff på Herrfallet i sommar

Inbjudan till AMC-träff 2010

Här finns all information om träffen och hur du anmäler dig – öppna här! (pdf)

Program för AMC-träff 2010

Här finns ett översiktligt program för AMC-träffen 2010 – öppna här! (pdf)

Anmälan senast 1 juni 2010!

Här är anmälningsformulär att skriva ut, fylla i för hand och posta – öppna här! (pdf-fil)
Anmälningsformulär för att spara ner på dator, fylla i och skicka via e-post – öppna här! (word)

När ses vi?
Helgen den 13-15 augusti 2010. Vi träffas på fredagen kl. 15.00 och reser hem på söndag efter lunch kl. 14.00.

Var ska vi vara?Vi bor, äter, umgås och konfererar på Herrfallet Konferens­an­­läggning som ligger 1,5 mil söder om Arboga, cirka 15 mil från Stockholm. Herrfallet ligger i ett naturskyddsområde vid Hjälmaren med fina omgivningar, badstrand och restaurang. Kost och logi blir i år något enk­lare jämfört med de senaste åren, men det påverkar förstås priset positivt. Vi hoppas att många har möjlighet att delta! Anmälan görs genom att fylla i och skicka in anmälnings­formuläret som finns ovan.

För vägbe­skrivning och mer info om Herrfallet besök: www.herrfallet.se

Vad händer på AMC-träffen 2010?
Våra träffar brukar vara uppskattade och vi gör allt för att årets träff ska bli en höjdare med en bra mix av nytta och nöje! Här finns program för hela helgen! (pdf)

Programmet – Vilka berättar och om vad?
Christina Renlund
är psykolog och psyko­terapeut med mångårig erfarenhet av arbete med barn och unga med kronisk sjukdom­/funktionsnedsättning och deras familjer. Hon har senast skrivit boken ”Litet syskon” där barn mellan två och sex år berättar hur det är att ha ett annorlunda syskon. Christina föreläser och leder arbetet med att låta barnen göra egna berättelseböcker.

Marie Eriksson är ortopedingenjör vid Olmed i Stockholm. Hon har en magisterutbildning i Barn och ungdomars hälsa, KI och mångårig erfarenhet av ortosförsörjning för barn och ungdomar. Hon deltar i det kliniska arbetet och i forskning vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm och har tillsammans med sjukgymnast och medicine doktor Åsa Bartonek skrivit en bok ”Ortoser för barn och ungdomar”.

Viktoria ”Vicki” Wedin är elitidrottare i sport­skytte som vunnit brons i paraolympics och blev världsmästare i stående luftgevär år 2006. Vicki har AMC och berättar om sin idrotts­karriär, sina resor världen över och ger tips kring resande med hjälp­medel mm. Vi som är med på träffen får också möjlighet att prova skytte.

Karin Schlyter är socionom, mamma till tre barn, farmor och har AMC. Hon berättar om föräldraskap, om svårigheter och möjligheter och om männ­i­skors attityder. Karin jobbar som rådgivare på ett brukarkooperativ och har ett företag där hon föreläser och utbildar i olika frågor om funktionshinder. Karin leder under helgen två samtals­grupper.

AMC-teamet på Astrid Lindgrens Barnsjukhus jobbar tvärvetenskapligt med att behandla och planera insatser för barn med artrogryphos (AMC). Några från teamet presen­terar verksamheten och svarar på frågor. Det kom­mer även en sjukgymnast som berättar mer om träning för vuxna med AMC.

Petra Palm arbetar som studie- och yrkesvägledare. Petra är mamma till tre barn, varav ett har AMC. Hon delar med sig av sina erfarenheter om skolstart. Vilka rättigheter man har, vad man ska tänka på, olika möjligheter mm. Det finns även möjlighet att diskutera gymnasievalet.

Hur bor vi?
Vi bor i bekväma sexbäddsstugor på 62 m2 med tre sovrum och stor­stuga med matplats. I stora sovrummet finns två sängar och i sovhytterna våningssäng med två bäddar. Stugorna är handikapp­anpassade och parkering finns direkt utanför stugan.

Vilken hjälp får vi med barnen?
Liksom tidigare år får vi hjälp av några enga­gerade och duktiga medhjälpare­/assist­enter som tar hand om barnen när vuxna har föreläsningar eller grupp­diskussioner.

Däremellan är det vanligt föräldraansvar som gäller.

Vad ska vi äta?

Vi brukar inte gå hungriga långa stunder på våra träffar – något som gäller även i år. Herrfallets restau­rang utlovar god mat och fika där­emellan. Om du önskar specialkost eller har någon allergi meddelar du detta i samband med anmälan. Under vår vistelse får vi hel­pension som inkluderar frukost, förmiddagsfika, lunch, efter­mid­dagsfika, middag och måltidsdryck. Övrig dryck (läsk, vin och öl mm) finns, men är något var och en bekostar själva.

Vad kostar det att vara med på träffen?

Totalkostnaden för en familj beror på antal och ålders­fördelning och består av kostnad för boende (inkl säng­linne/hand­duk) och mat.

Logi: En sexbäddsstuga kostar för hela helgen 2 280 kr (vi lämnar stugan i ett ”grovstädat” skick och Herrfallet ansvarar för slutstädning). Sänglinne och handdukar tillkommer för 80 kr per person.

Kost
: Helpension för hela helgen kostar 830 kr för en vuxen (samt ungdom från 13 år), 470 kr för ett barn mellan 5-12 år och barn mellan 0-4 år äter gratis.

Prisexempel kost & logi för helgen i en sexbäddsstuga (inkl sänglinne­/hand­duk/slutstädning):

2 vuxna och 2 barn 5-12 år: 5200 kr
1 vuxen, 1 ungdom fr 13 år, 1 barn 5-12 år, 1 barn under 4 år: 4730 kr
2 vuxna, ett barn 5-12 år och ett barn 0-4 år: 4730 kr
1 vuxen och 1 barn 5-12 år: 3740 kr
1 vuxen: (ensam i en sexbäddsstuga) 3190 kr

Det finns två sätt att få ner boendekostnaden om man är ensam eller en liten familj.

1) dela stuga med andra 2) bo i en tvåbäddscampingstuga i området (1140 kr).

OBS! Ett enklare boende (ej handikappanpassat) med dusch/wc i intilliggande byggnad. Ange i anmälan vad du/ni är intres­serade av, så för­söker få till en bra lösning. Antalet personer i stugan ska inte överstiga antalet bäddar (undantag om man har ett litet barn som sover i medhavd resesäng).

Prisexempel kost & logi i tvåbäddsstuga för helgen (inkl sänglinne­/handduk/slutstädning):

1 vuxen i en 2-bäddsstuga: 2050 kr

2 vuxna i en 2-bäddsstuga: 2960 kr

Ansök om bidrag!

AMC-föreningen har som vanligt sökt bidrag från olika fonder, men ännu inte fått svar från alla. Vi hoppas få in pengar som kan täcka kostnader för våra kringaktiviteter. Det blir däremot allt svårare att få bidrag som täcker del av  kostna­den för deltagarna. Vi upp­manar därför alla att söka egna medel från fonder och stiftelser för att minska sina kostnader. Här finns tips på hur du gör och vilka fonder som finns. Var ute i god tid! Om vi får mycket bidrag i år kan vi bidra med eventuellt överskott till medlemmar som deltagit, när vi betalat våra kringkost­nader för träffen. Först i sommar vet vi hur utfallet på bidragssidan blir.

När och hur anmäler jag/mig oss?

Anmäl dig/er senast den 1 juni 2010 genom att fylla i och skicka in bifogat anmälnings­formulär. Samtidigt som du skickar in anmälan betalar du/ni in anmälningsbeloppet senast den 1 juni på AMC-föreningens postgirokonto: 50 91 24-4.

Anmälningsavgiften är 2 000 kr per familj eller 1 000 kr om anmälan gäller en person. Glöm inte att ange ert namn. Anmälan är bindande!

Slutbetalning ska ske senast den 1 juli. Vi meddelar slutsumman när vi tagit emot anmälan. Om du inte redan betalat in medlemsavgiften ber vi dig göra detta så snart som möjligt. Du måste vara medlem för att delta i träffen. Se på

www.amcforeningen.se

under rubriken ”Bli medlem!”

Posta anmälan till

: