Öhgren tog hem JSM-guldet

Alexander Öhgren tog guld på JSM.ARKIVBILD

Alexander Öhgren lyckades till slut. Bordtennisspelaren från Norrköping vann JSM-guld för handikappade. Två gånger i rad har rullstolsburne Alexander Öhgren kommit tvåa i JSM. I år kom revanschen.

I Malmö slog han till och tog hem guldet. I semifinalen blev det seger med 3-2 mot Robin Törnqvist, Linköping, som han förlorade mot i finalen ifjol.

– Det var en riktigt skön seger. Nästan roligare än i finalen, sa Alexander efter att ha vänt ett besvärligt 1-2-underläge.
I finalen blev det 3-1 mot Simon Hedström, Mörsils IF.
– En ganska ny kille som råkat ut för en mc-olycka. Han imponerade fram till finalen.
Men där var Alexander för bra.
– Tredje gången gillt. Det var otroligt viktigt för framtiden att få vinna det här guldet. Landslagscoachen (Peter Dahl) var där också, berättade Alexander som laddar för senior-SM i Falköping om en månad.
I lördags var det en förturnering till JSM som hette Smashen. Där vann Alexander Öhgren sin pool enkelt.
Sedan spelade ettorna mot varandra i ett nytt poolspel och även där vann Alexander sin pool. I sista matchen vände han 0-2 till 3-2 mot Rasmus Björling från Södra Vi.
– Riktigt skönt, tyckte Alexander efter sin lyckade helg.

Utdrag från Norrköpingstidningen, www.nt.se

Alexander Öhgren visar upp sitt diplom som förkunnar att han är årets Jonas Jacobsson-stipendiat. Foto: Fredrik Jonson

Han har höga mål.
Stipendievinnaren Alexander Öhgren siktar på att vinna OS-guld.
För mottagaren av Jonas Jacobsson stipendie kommer prispengarna på 20 000 kronor väl till pass. Nu får han möjlighet att tävla internationellt och bli bättre som spelare.
– Det är jättekul att få stipendiet. Jag deltog i en internationell turnering i Stockholm nyligen och utvecklades några snäpp, säger han. Det är vid sådana tillfällen man blir bättre som spelare, säger Alexander Öhgren.

Forehand avgör
Han tycker att det är viktigt att ha bra grunder i pingis om man ska nå långt. Men efterhand måste man utveckla ett vinnarvapen. Hans vassa forehand avgör många matcher.
– Det är med den jag vinner flest poäng, säger han.
Alexander Öhgren tränar tre-fyra gånger i veckan. Varje träningspass är på en och en halv timme och det handlar mest om pingisträning. Han simmar för att träna konditionen. Träningen ger resultat.
– Jag har en rörlig spelstil jämfört med andra sittande och det är viktigt. Det är jag ganska ensam om både på nationell och internationell nivå, säger han.

Mental träning viktig
Alexander Öhgren lägger stor vikt på den mentala träningen.
– Även om jag ligger under med fem-sex bollar vet jag att jag kan vända och vinna matchen. Det gäller att hålla koncentrationen uppe, säger han.
Det kostar att ligga på topp. Det vittnar skytten och mannen som gett namn till stipendiet Jonas Jacobsson om.
– Oavsett idrott är det svårt om det inte handlar om de allra största sporterna. Det är kul att Alexander vann för han har varit duktig i några år. Jag hoppas att han fortsätter satsa, säger han.
Alexander Öhgren siktar på att fortsätta utvecklas som spelare. Han tittar på internationella spelare för att lära sig mer och få inspiration.
– Jag vill nå ända upp till toppen och vinna guld i Paralympics, säger han.

Johannes Lindström

• fakta Jonas Jacobssons stipendie
Bakgrund: Aktiva eller ledare inom handikappidrotten som är födda i Norrköping och som gjort betydande insatser kan utses som stipendiater.
Vinnare: Alexander Öhgren (bordtennis).
Summa: 20 000 kronor.
Motivering: ”Under 2005 har Alexander höjt sig ett par klasser och presterat fina resultat inom bordtennisen. På JSM blev det silvermedalj och i Malmö Open blev han tvåa i både prestationsklassen bland stående och i rullstolarnas juniorklass”.