Tove siktar på fäktning

Tove Mattsson ska delta i uppvisningarna på Aktiv Fritid-mässan i Kristianstad i slutet av maj. Tove är medlem i C4 Fäktklubb, den enda klubben i Sverige som erbjuder rullstolsfäktning. Elvaåringen från Fjälkinge siktar på att få tävlingslicens.

Titta på mig, in i ögonen, och stöt! Tränaren Emanuel Karlsson ger instruktioner och Tove Mattsson lyssnar koncentrerat. De sitter mitt emot vandra, Toves rullstol är fastspänd i en pist. I samma lokal håller de andra medlemmarna i klubben på med sin fäktträning. Tove är helt fokuserad på fäktningen och har inte tid med någon intervju. På frågan vad som är så bra med fäktning svarar hon: – Allt! I stället får mamma Helena Mattsson, som är med i träningslokalen den här onsdagskvällen, berätta om hur det började och vad fäktningen betyder för dottern.

– Simning har hon hållit på med sedan hon var baby, det ingår i hennes sjukgymnastik, så det kändes väl lite tråkigt. Tove ville hitta någon annan idrott som fungerade för henne och hon provade på massor. När hon fick testa rullstolsfäktning stämde det med en gång.

Individuell sport
Fäktning passar för dem som inte gillar lagsporter, och det är en sport där man tränar balansen, koordinationen och smidigheten. Man får också träna sin förmåga att tänka taktiskt. Tove Mattsson kom i kontakt med rullstolsfäktning för första gången vid en prova på-aktivitet som barnhabiliteringen hade i samarbete med Skåneidrotten och Kristianstad kommun 2009 och skrev in sig direkt som medlem i C4 Fäktklubb. Klubben, som firar 10-årsjubileum i år, har ett tjugotal aktiva medlemmar. Fäktarna har sin träningslokal i idrottshallen i Kristianstad.

– Tove kände sig jättevälkommen med en gång och blev väl mottagen av de andra ungdomarna i fäktklubben, säger Helena Mattsson. Här tränar hon tillsammans med de andra tjejerna och killarna i klubben. Hon är en i gänget.

Enda klubben i sitt slag

C4 Fäktlubb är ensam i Sverige om att ha rullstolsfäktning och någon tränarutbildning finns inte inom landet. Emanuel Karlsson har själv fått utveckla metoder för hur han ska lära ut fäktning till elever som sitter i rullstol. Tove är en tävlingsmänniska och att börja tävla i rullstolsfäktning är hennes mål.

– Hon har rätt förutsättningar för det, anser hennes tränare. Tove har både viljan och energin. Men ska hon ställa upp i tävlingar får hon åka till Danmark eller Tyskland, här hemma har hon inte några att tävla mot. Rullstolsfäktning är stort utomlands och är en av grenarna i Paralympics, men i Sverige har intresset inte tagit fart ännu.

I Kristianstad är det Tove och tre elever på Riksgymnasiet som brukar träna med C4 Fäktklubb. Helena tycker att fler barn och ungdomar skulle satsa på rullstolsfäktning.

– Det här betyder oerhört mycket för Tove. Detta är någonting som hon är duktig på, och det är bra för självförtroendet.

Tove har AMC och hennes mamma Helena Mattsson är sekreterare i AMC-föreningens styrelse.

Källa: Tidningen Kristianstad