Stort tack för er generositet!

När Sven Hägg från Hjo fyllde 60 år i december 2008 och bjöd in till kalas tackade han nej till presenter. Istället uppmuntrade han nära och kära att ge bidrag till AMC-föreningen. Några månader senare fyllde en annan medlem i föreningen, Magnus Björk 40 år, och gjorde likadant. Tillsammans har deras släkt och vänner gett föreningen ett mycket välkommet bidrag. Tusen tack!

Sven Hägg, är morfar till Lova som har AMC och har kommit i kontakt med föreningen vid några tillfällen. Han vet att Lova med familj brukar träffa andra barn på läger en gång per år och att det är väldigt värdefullt.

Varför tog du detta initiativ och avstod från presenter till förmån för föreningen?

– Det kändes bra och rätt att göra på detta sätt. Jag har redan det mesta jag behöver och det är bättre att pengarna kommer till nytta istället för att jag skulle få fler vaser eller skålar eller vad det nu är man får när man fyller 60, säger Sven och skrattar.

Sven Hägg och barnbarnet Lova

Vilka reaktioner fick du när du tackade nej till presenter?

– Många har sagt att det var ett bra initiativ och att det kändes meningsfullt att skänka pengar till något som gör gott. Och så förenklade man köpvåndan hos flera som inte visste vad de skulle köpa. Jag är jättetacksam för att så många valde att bidra till föreningen, stort tack! säger Sven.

Vet du vad pengarna kommer att användas till och vad föreningen gör?

– Det blir nog ett välkommet bidrag till arbetet som görs, bland annat med träffarna som man har där man lär sig mer om AMC och umgås. Vid flera tillfällen har David Lega deltagit och han är en källa till inspiration och bra förebild för många med AMC, även mitt barnbarn Lova. Jag har också läst en del om vad som händer på hemsidan och berättelser från vardagen, säger Sven.

Magnus Björk är pappa till Ludwig snart sex år som har AMC. Han var inte sen att haka på ”trenden” när han bjöd in till 40års-kalas på självaste Alla Hjärtans dag.

Varför avstod du från presenter på din 40-årsdag?

– Det känns bra att kunna bidra till AMC-föreningens arbete och de som kom på mitt födelsedagskalas tyckte initiativet var bra. Jag vill rikta ett jättetack till alla! Det ni gjort betyder mycket för en ideell förening som jobbar för att öka kunskap om AMC, både hos diagnosbärare, familjer och sjukvården. Inte minst kommer pengarna till nytta i samband med träffar då ett stort antal familjer träffas. Vi lyssnar till föreläsare, byter erfarenheter och framför allt – barnen får träffa andra barn med samma diagnos. Det betyder mycket, säger Magnus.

Ludwig och pappa Magnus

Vad betyder föreningens arbete för dig?

Min son Ludwig, snart sex år föddes med AMC och ända sedan han var liten har vi varit medlemmar i föreningen. Vi bor i Stockholm och är på många sätt lyckligt lottade, då vi på ett tidigt stadium kom i kontakt med andra familjer där någon har AMC och fick ta del av deras erfarenheter. Det var väldigt värdefullt. Kan vi göra detsamma – dvs bidra till att sprida och öka kunskapen om vad AMC är så gör vi hjärtans gärna det, avslutar Magnus.

AMC-föreningen i Sverige tackar er alla!

Det var många generösa människor som skänkte pengar till föreningen i samband med att jubilarerna firades, stort tack – och tack Sven och Magnus för att ni avstod till förmån för föreningen. Gåvorna är välkomna och kommer till stor nytta i vårt arbete att sprida kunskap om AMC och bidra till att medlemmar, små som stora får möjlighet att träffas och ha roligt tillsammans.