En sällsynt spännande skottdag

Den 29 februari, är det dags för Sällsynta dagen. Då ordnar Riksförbundet Sällsynta diagnoser två stora arrangemang mitt i Stockholm: En konferens där man lyfter det nationella perspektivet på vården för personer som har sällsynta diagnoser; därtill ett event för allmänheten på Stockholm Central, ”Sällsynt Central”. Du som har en sällsynt diagnos, eller är närstående, är hjärtligt välkommen att delta. Anmäl dig senast 29 januari!

Idén som kom från det svenska riksförbundets styrelse var att instifta en dag då man uppmärksammar de sällsynta diagnoserna och behoven av särskilda strategier för att bemöta dess behov. Sällsynta dagen firas nu internationellt i 37 länder. Läs mer på Riksförbundet Sällsynta diagnosers hemsida (länkar i blått leder dit).

Den 29/2 2012 är det dags för den andra upplagan någonsin av Sällsynta dagen. Riksförbundet Sällsynta diagnoser intar Stockholms centralstation med eventet Sällsynt Central med sällsynta artister och informatörer.

Liksom 2008 arrangeras en konferens den 29 februari för medlemmar, samarbetspartner och andra intressenter. Vid konferensen kommer förbundets stipendium, David Legas stipendium, att tilldelas en ung inspirerande person som är ideellt engagerad i någon av de sällsynta diagnosföreningarna.

David Lega, HKH Kronprinsessan Victoria tillsammans med 2008 års mottagare av David Legas stipendium: Sandra Derbring. Foto: Sällsynta diagnoser.

Fram till dess arrangerar förbundet en rad aktiviteter för att öka kunskapen om och förståelsen för våra frågor. Under hösten och våren arrangeras en föreläsningsturné, en fotoutställning och en golftävling.

Här kan du se filmen från Sällsynta dagen 2008:
Film från Sällsynta dagen 2008

Här kan du läsa om hur Sällsynta dagen firas runt om i världen:
Länk till rarediseaseday.org