Ny bok – Litet syskon

I december kommer Christina Renlunds nya bok: ”Litet syskon” ut. Boken handlar om att vara liten och ha en syster eller bror med sjukdom eller funktionsnedsättning. Här berättar barn mellan två och sex år hur det är att ha ett annorlunda syskon. Författaren och psykologen Christina visar hur barn kan uttrycka sig och ger konkreta verktyg för att hjälpa barn att berätta.

– Barn behöver prata – i första hand i sin familj men det behöver även finnas konkreta arbetssätt för hur man pratar med barn inom förskola och vård. Jag vill med denna bok inspirera till samtal. För det är när barn får uttrycka sig och i dialog som vi kan stärka deras identitet och självkänsla, säger Christina som är psykolog och psykoterapeut med mångårig erfarenhet av arbete med barn och unga med funktionshinder.

Varför behövs boken?

– Boken behövs för att du som förälder eller personal i förskola eller inom vården ska hitta sätt för att få barn att uttrycka sig om relationen till sitt syskon med sjukdom eller funktionsnedsättning. För barn behöver uttrycka sig, att lyssna och skapa en dialog är det bästa vi kan göra för att bidra till en god självkänsla, kunskap ger skydd och en bättre situation. En annorlunda syskonrelation behöver inte i sig vara problematisk, men den för med sig särskilda frågor, berättar Christina.

Tidigare finns inte någon samlad kunskap om hur det är att vara ett litet syskon till barn med funktionshinder. Internationellt sett finns en forskargrupp i USA som på ett systematiskt sätt följer familjer och tittar på studier om syskonperspektivet, men här är detta första boken i sitt slag. Med boken ”Litet syskon” har vi tillgång till berättelser där syskon och även några föräldrar bidrar till en större kunskapsmängd.

Nu är boken färdig och ges ut om några veckor, hur känns det?

– Det känns bara härligt. Jag är så tacksam för den generositet jag upplevt och för möten med alla barn och föräldrar som gjort det möjligt att skriva boken. Jag känner mig väldigt privilegierad att få ta del av allas tankar och upplevelser. För mig är var och en av berättelserna stora och känslomässigt betydelsefulla, säger Christina som också vill rikta ett tack till alla andra som gjort bokprojektet möjligt.

Vad händer härnäst?

– Nu väntar arbete med att rikta insatser till de små syskonen genom att till exempel starta syskongrupper och föräldragrupper för att föra ut och samla ännu mer kunskap i området. Tillsammans med Ågrenska utanför Göteborg, Handikapp & Habilitering i Stockholm och AMC-Föreningen i Sverige kommer arbetet med syskonperspektivet att fortsätta under flera år framåt.

Vill du skriva fler böcker?

– Jag funderar på att skriva mer för mindre barn, kanske om och för barn i förskoleåldern, vi får se, det är som sagt en dröm jag har, avslutar Christina.

AMC-Föreningens roll

AMC-Föreningen har tillsammans med Ågrenska Stiftelsen och Handikapp & Habilitering varit delaktiga till bokens framkomst och inte minst i det fortsatta arbetet med kunskapsspridningen. Med Christinas bok ”Litet syskon” som nav kommer att antal insatser att göras under de närmaste åren och bland annat kommer vi i samband med våra AMC-träffar för familjer också fokusera särskilt på syskonen till barn med AMC.

Lanseringsfest den 3 december – välkomna!

Intresset för boken och temat kring ”Litet syskon” har redan fått en del uppmärksamhet och förfrågningar om seminarier och föreläsningar börjar komma. Boken Litet syskon lanseras den 3 december i samband med Internationella Handikappdagen. Lanseringsfesten äger rum i Handikapp och Habiliterings lokaler, Rosenlund, Stockholm klockan 15.00 och alla är välkomna att delta. Länscentret har öppet hus hela dagen med flera aktiviteter för barn och vuxna. Vid boklanseringen på eftermiddagen medverkar författaren Christina Renlund, Bengt Ehlin, förläggare på Gothiaförlag, Robert Hejdenberg, vd Ågrenska, Carina Hjelm, habiliteringschef Handikapp och Habilitering Stockholm och Kristina Gustafsson-Bonnier Ovanliga diagnoser.

Mer info om boken
I nästa nummer av Föräldrakraft kan du läsa en längre intervju med Christina. En mammabloggare skriver också om boken. Läs gärna mer på: http://www.imsavimsa.se/ skriven av mamman till Victor som föddes med hjärtfel. Deras familj medverkar i boken genom storebror som berättar om hur det är att ha Victor som lillebror.

Boken är utgiven 2009, består av 160 sidor och har ISBN 978-91-7205-682-4. Pris från Gothia Förlag exkl. moms: 75 kr. Gothia Förlag har lagt ut en beställningsblankett för ”Litet syskon” här.

Christina Renlund har också skrivit boken ”Doktorn kunde inte riktigt laga mig” Läs mer och beställ boken på funktionshinder.se eller direkt från Gothia Förlag.

Glöm inte att anmäla er till Temadagen om AMC den 27 november!

Sista dag för anmälan är den 8 november så skynda att anmäla er till en jättebra dag för information och möten!

Hela familjen inbjuds till den här temadagen. Barn och syskon erbjuds aktiviteter i olika grupper men också tid för samtal med läkarna i AMC-teamet på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Föräldrarna får information om diagnosen AMC, habiliteringens möjligheter, hur man kan tala med barn om funktionshinder, hjälpmedel m m. Medverkar gör bl a Eva Pontén, handkirurg, Christina Renlund psykolog, Mia Hovmöller habiliterings

läkare samt andra experter från AMC-teamet.

Riktar sig till:

Familjer som har barn upp till 8 år med AMC