AMC-träff på Bosön 10 – 14 augusti 2016

Vi var många förväntansfulla själar som möttes på onsdagseftermiddagen, vuxna, ungdomar och barn. Efter att ha hälsats välkomna av styrelsen lekte vi en ”lära känna-lek” och gick en rundtur på Bosön. Bosön är anläggning som har allt att erbjuda; idrottshallar, simhall, stora grönområden, vatten samt många sällskapsrum inomhus.

Efter middagen avnjöt herrarna som kvällsaktivitet bastubad nere vid vattnet, medan övriga relaxade på rummen eller tillsammans vid caféet.

image1
På torsdagsmorgonen började alla aktiviteter. Förmiddagen bjöd på utomhusaktiviteter och vi fick prova på/titta på olika hjälpmedel såsom Zoomability, Genny Mobility, olika former av bilanpassning samt åka ribbåt för alla som ville (dock inget för oss som gillar att ta oss fram i snigelfart!).

image3

Under eftermiddagen föreläste x om vad som gäller vid bilanpassning och när en person med funktionshinder ska ta körkort. Efter det var det dags för föreningens Marie Skytt att berätta om lymfmassage, en mycket uppskattad föreläsning. Under tiden spelade barn och ungdomar bordtennis och badade. På torsdagskvällen var det damernas tur att inta bastun och relaxen. Men innan dess fick vi mycket bra musikunderhållning av gruppen ”9 Minutes”.
image2

Fredagens förmiddag ägnade vuxna åt att lyssna på och ställa frågor till AMC-teamet från Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Teamets sjukgymnast och arbetsterapeut berättade om hur de arbetar med barn med AMC. De talade om hur viktigt det är att sätta igång med behandling i form av stretchning, skenor och gipsning direkt. Ortoped och handkirurgen, Eva Pontén berättade om AMC och om nya metoder som använts vid behandling för att barn med AMC så tidigt som möjligt ska ges så bra förutsättningar för ett självständigt vuxenliv. Ortoped- ingenjör Marie Eriksson från Team Olmed rapporterade resultaten från sin avhandling kring ortoser och hur fysisk ansträngande det är för barn med diagnosen AMC att gå med ortoser. Vi var många som hade frågor och funderingar vilka teamet gav oss bra svar på.

Den senare delen av eftermiddagen ägnades åt bad och simning med David Lega, f.d. Paralympisk simmare, som gav barn och ungdomar tips och trix om hur man kan simma och ta sig fram i vattnet på ett smidigt sätt. Vi hade även besök av bordtennisspelaren Simon Itkonen, även han en f.d. Paralympier, som lärde barn och vuxna hur man spelar pingis. Underhållningen för kvällen stod Istria och Lars för och alla fick en chans att önska låtar och dansa.

Lördagen inleddes med en föreläsning av Karin Lega, psykolog och mamma till David Lega. Karin berättade om episoder ur sin egen uppväxt och hur det var att som ung få ett barn med så omfattande funktionshinder. David Lega var också med på denna föreläsning och gav sin syn på saken. Karin pratade även om behovet av nära relationer (anknytningsteorier) samt om vårt behov av återhämtning. Denna föreläsning lockade till både skratt och tårar!

Efter lunch hade den återkommande gästen ”Stubbe” från Gislaved en kort föreläsning där även han berättade om sin uppväxt. Stubbe berättade att han var mobbad under alla år i grundskolan. Hans budskap är ”Det är coolt att vara annorlunda!” Denna föreläsning följdes av en stunds gruppdiskussioner.

Barn/ungdomar pysslade på som vanligt denna dag, det tillverkades både många och mycket fina i pysselrummet! Det var även bad, pingis och tuffa matcher i fotboll sittande på rullpallar under dagen.

image4

På kvällen var det ett uppskattat lotteri med fina vinster, en trollkarl gick runt och gjorde roliga trollkonster för oss och gjorde ballongfigurer till barnen. Vi knäppte det sedvanliga gruppfotot och vi bjöds på fin underhållning efter middagen.

På söndagen efter frukost samlades vi i konferensrummet för att avsluta lägret och säga hej då till varandra. Vi tackade alla som varit med och gjort detta roliga läger möjligt. Några hade nog gärna stannat några dagar till…

image5

Vi tackar alla deltagare, sponsorer och bidragsgivare som möjliggjorde vårt läger!